Yogyafobia! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Laurie Bertholet - WaarBenJij.nu Yogyafobia! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Laurie Bertholet - WaarBenJij.nu

Yogyafobia!

Door: lauriebertholet

Blijf op de hoogte en volg Laurie

26 Juli 2011 | Indonesië, Jogjakarta

Hej!

Hier weer een verslag en dit maal over wel 3 landen! ;)
De laatste woorden kwamen uit Borneo. We hebben daar de een-na-laatste dag nog een 'river cruise' gemaakt in de jungle. Allerlei wilde apen en een slang gezien. Erg mooi!

Toen Singapore. We hadden er weinig zin in na die laatste nacht daar. En als je weinig verwachtingen hebt, kan het alleen maar meevallen ;) Zo ook nu.
Na een hostelzoektocht zonder einde (echt alles was vol!) was een hostel zo vriendelijk om een stapelbed dat vol stond met rommel uit te graven voor ons! Jeej! Slaapplek gevonden. In een slaapzaal met 20 bedden en snurkende mannen. We lagen naast de deur naar de receptie, waar de hele nacht knoerhard Bollywoodfilms werden afgespeeld. Lang leven de oordopjes! :)
De dagen doorgebracht in de stad, o.a. Marina Bay (aan de zee) waar architectonische hoogstandjes staan, shopping malls (op werkelijk elke hoek ligt er een!) en beide avonden (we hadden er maar 2) hebben we de bioscoop bezocht. We waren al gewaarschuwd dat het koud zou zijn door de airco, maar wat we aantroffen was onwerkelijk. Gewapend met een paar sokken, broek en een vest met capuchon zaten we nog steeds te rillen! Maar de films (Harry Potter en Bridesmaids) waren super! En chill om nog eens twee avondjes lekker ouderwets te doen ;p

Op 24 juli kwamen we dan in Indonesie aan, in Yogyakarta (op Java) om precies te zijn. Allereerst moet je een visum kopen, maar als je nog geen Roepie's hebt is dat natuurlijk een beetje onhandig. Vele omleidingen en praatjes later waren we het land binnen! En nu?! We hadden namelijk nog geen Lonely Planet (de reisgids/ de bijbel voor elke reiziger) van Indonesie gekocht. Geen plan dus.
Vastbesloten om vanaf het vliegveld de lokale bus (en NIET de taxi) richting centrum te nemen konden we het aanbod van een vriendelijke taxichauffer niet weerstaan. Een goede beslissing achteraf. Sadang, onze vriendelijke chauffeur, heeft ons vanaf die ochtend (12 u) tot 's avonds mee op sleeptouw genomen. Hij bracht ons gelijk naar de beste plekjes om zilver en batik (lokale verfkunst) in te slaan. 's Avonds dropte hij ons bij een hotel dat volgens hem voldeed aan onze eisen. En hij had gelijk. Slechts 5 euro lichter hadden we een super dag gehad en een slaapplaats gevonden! :)

Sadang, ons nieuwe vriend, vertelde ons meteen dat hij de dag erna met 2 Nederlanders naar de Borobudur en Prambanan tempels ging. We konden mee. 10 euro p.p. voor de hele dag. OKE!!! Die tempels dus bezocht. De eerste in boeddhistisch, de tweede hindoeistisch. Ik moet zeggen, mn verwachtingen waren wat hoog. Toen we aankwamen zagen we alleen maar toeristen, en voornamelijk Nederlanders! (Dat is nog het ergste!)
Bij de Prambanan tempel kwam een jongeman op ons af die aanbood onze gids te zijn (om zijn Engels te oefenen). Nou, kennis had hij!! Van de afmetingen van elk bouwwerk (en dat zijn er nogal wat!) tot de namen van alle goden (categorie: ene oor in, andere oor uit) en bij elke uitgehakte afbeeldingen een uitgebreid verhaal. Na 1 uur en 2 van de 6 tempels zijn we afgehaakt. Bedankt en tot ziens (en de bijna verplichte fooi natuurlijk...).

's Avonds gingen we wat drinken en kwamen een groep Nederlandse jongens tegen. Voor onze laatste dag raadden zij ons zeker aan naar de Merapi vulkaan te gaan. Die zou prachtig zijn! Wij ook meteen enthousiast! En toen kwam ons avontuur... vandaag:

Lonely Planet meende dat de Merapi vulkaan prima met de lokale bus te bereiken was (in 1 uur). En zoals het een goede backpacker betaamd, volgden wij onze trouwe vriend. Een fout.
Ik bespaar jullie de details, maar 3 uur verder en na een aantal keer overgestapt te zijn op een steeds kleinere en kapottere bus (bijv 18 personen in een formaat Volkswagen surfbus) kwamen we op een totaal andere plek aan. Het was wel ergens bij de Merapi vulkaan, maar doordat het ontzettend bewolkt was, was die niet te zien... :|
Locals betaalden allemaal 2000 roepie (maar er zaten tegen die tijd al geen locals meer in de bus) maar de chauffer trok ons beiden 10.000 roepie uit de handen en reed weg!! Na totaal geflipt te zijn, de chauffeur keihard uitgescholden en op de bus geslagen te hebben kwamen we tot de bezinning dat het om 80 eurocent ging! Haha! Maar het gaat natuurlijk om het idee, dat snappen jullie wel he?! ;p
Toen we dachten het dieptepunt bereikt te hebben bleek dat het park waar we waren beland om 4 u sloot en de laatste bus terug naar Yogyakarta om 3 u ging. Het was kwart voor 4.... FIJN!
Net op dat moment spotte ik een mooi uitziende auto waar mensen in stapten, rende erop af en smeekte of we mee konden rijden naar Yogya. Ik geloof niet dat ze er veel van snapten, maar het mocht! :) Ze hadden zeker 10 minuten nodig om zich te realiseren dat ze twee vreemdelingen meenamen, maar voor zover hun Engels strekte eindigden we nog in aardige gesprekjes ook. In 45 minuten waren we terug in de stad....

Eind goed, al goed.
Jongens, bedankt voor de goede tip! ;)

Wij beschouwen vandaag echter als een goede warming-up omdat we morgen een 20-uur durende busreis richting Bali tegemoet gaan... Jeej... (NOT!) Maar dan krijgen we wel eindelijk weer wat strand zodat we aan onze kleur kunnen werken!

Voor nu, aju!

x Laurie

oh ja, en de foto's zijn dit keer te vinden op: https://picasaweb.google.com/106926455803743302846/SingaporeJava?authkey=Gv1sRgCOyik6Pbhc-vzwE

• 26 Juli 2011 - 18:54

Denise:

Laurie, het moet gezet worden: mooi avontuur daar op java!! ;)

• 27 Juli 2011 - 14:12

Mama:

Hey Girls,

nou wat n avonturen weer!! zal tegenvallen als jullie weer in t gewone ritme zitten...hebben jullie ook neusapen gezien? die 2 apen in die boor zijn t leukst! veel plezier nog op Bali!! en alvast goeie reis terug!!

xx

xx

• 29 Juli 2011 - 07:50

Simone:

Laurie, wat een verhalen weer. Niceeeeeee!

• 29 Juli 2011 - 10:24

Maxime Bijsmans:

Whaaaaaa Laurie!! Hahaha, ik zit hier grinnikend op mn stoel, het is zooo herkenbaar..:P Wat hilarisch dat Merapi verhaal. Ben ik blij dat ik dat niet heb gedaan..;)
    En die 10.000, je past je zelf ook aan aan die prijzen.. Dus dat is dan ook gewoon belachelijk dat ze jullie meer rekenen! Mja, je wordt afgezet waar je bij staat.. Ook in Kuta waar jullie je nu bevinden. Ben echt benieuwd wat je er van vindt:)
    De foto's trouwens ook al bekeken, zo leuk dat ik precies dezelfde heb... Kunnen we zodra je thuis bent eens 'zoek de verschillen' spelen..:D Haha
    Geniet er nog van, want voor je weet ben je in t saaie Heerlen en zit je in een 'backtoreality'-dip :P
    X Maxime

• 31 Juli 2011 - 19:55

Yvonne W:

Hey Laurie en Eline,
    super wat een ervaringen en leuke foto's. veel plezier nog in Bali !
    en een goede terugreis.

• 01 Augustus 2011 - 09:03

Sjors Van Velzen:

Wat een heerlijk verhaal weer. Enjoy de laatste daagjes! Tot snel! x