Olifanten & oplichters - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Laurie Bertholet - WaarBenJij.nu Olifanten & oplichters - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Laurie Bertholet - WaarBenJij.nu

Olifanten & oplichters

Blijf op de hoogte en volg Laurie

17 Maart 2015 | Thailand, Chiang Mai

Na het koude Nederland alweer bijna twee weken achter me gelaten te hebben, wordt het wellicht tijd voor een update. Ik heb alweer zoveel meegemaakt. Hoe raar het misschien klinkt, maar ik heb het gewoon te druk om te schrijven. Al zoveel leuke mensen ontmoet hier! Waar moet ik beginnen? Dat ik vorige week met backpack en reiskloffie een vijfsterrenhotel in Abu Dhabi binnenstapte om daar twee nachten gratis te couchsurfen? Dat ik vervolgens in Dubai werd rondgetoerd door twee geweldige mensen? Dat ik waarschijnlijk al een paar kilo ben aangekomen door het verrukkelijke eten hier in Thailand? Dat ik nog geen twee dagen in Thailand was en mijn hele reisschema al had omgegooid?

Zo'n actieve reiziger als ik in Zuid-Amerika was, zo lui ben ik nu. Het is overdag werkelijk veel te warm om iets te doen (zo'n 40 graden). Gevolg hiervan is dat ik veel tijd in het hostel in Bangkok heb doorgebracht, waar airco en heel veel leuke mensen waren. Tussendoor gingen we natuurlijk wel vaak even de straat op om lekker eten te scoren. De karretjes maken lekkerder en goedkoper eten dan de restaurantjes, dus street food is ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes. Mijn eerste Pad Thai (€0 90) als ontbijt is er al in gegaan. Loempiaatjes als tussendoortje zijn geen uitzondering. Het is gewoon te lekker om ervan af te blijven en sinds ik Sonja Bakker heb thuisgelaten, kan ik gewoon mijn gang gaan.

Feit is dat ik na 4 dagen Thailand al geen tempel meer kan zien, dus dat belooft nog wat! De eerste kakkerlakken en ratten zijn ook al gespot, maar gelukkig op straat en niet in het hostel. Aan avonturen geen gebrek! Om de boel levendig te houden, sleep ik mijn medereizigers geregeld mee in dwaze ervaringen. Zo heb ik vorige week drie taxi's voor de hele dag geregeld om met 13 man de floating markets en de Erawan watervallen te bezoeken. De taxichauffeur met wie alles afgesproken was, had echter andere ideeën. Hij bracht ons eerst naar een van zijn contacten, waar we voor bijna €45 pp (héél veel geld voor hier) met de boot naar de floating markets konden worden gebracht. Uiteraard zou hij hier commissie voor krijgen. We hebben flink onderhandeld en zijn uiteindelijk voor €6,- pp ingestapt. De watervallen had hij echter geen zin meer in, aangezien hij daar niets meer aan kon verdienen. Typisch Thais dit. Je wordt opgelicht waar je bij staat!

In Chiang Mai kon ik tijgers en olifanten bezoeken. Ik stond er nogal sceptisch tegenover vanwege alle verhalen. De tijgers zouden worden gedrogeerd en om die reden de hele dag zo rustig erbij liggen om met toeristen op de foto te gaan (zoals bij een park in Bangkok). Ik besloot in ieder geval even te gaan kijken. Het werd al snel duidelijk dat ze niet gedrogeerd zijn, maar gewoon goed getraind (zoals honden). Het park was dus meer een dierentuin waar je bij de dieren de kooi in mocht voor een foto. Ik heb wat rondgelopen, maar er geen geld achtergelaten omdat het idee me nog steeds niet helemaal aan stond.

De dag erna ging ik naar een olifantenopvang. Dit was fenomenaal! Men legde ons alles uit zodat er geen twijfel meer was over de kwaliteit van leven voor de olifanten. Allemaal waren ze gered uit een afschuwelijke omgeving. Elke olifant heeft één persoonlijke verzorger die ongeveer 12 uur per dag, 7 dagen per week met het dier werkt. Zonder deze verzorger erbij, konden wij niet dichtbij komen omdat de olifanten op zich nog gewoon wild waren. Maar wat waren ze lief!! Ik mocht ze voeren, rijden en wassen. Een geweldige ervaring! Hoewel ik de twee dagen erna niet meer kon lopen van de spierpijn, heb ik genoten!

Gister in Chiang Mai besloot ik 4 vrienden mee te sleuren in een lift-avontuur. De weg naar Pai was maar 3 uur, dus ik wist hen ervan te overtuigen dat er geen risico's waren. Na anderhalf uur liften bleek echter dat Thaise mensen geen flauw benul hebben van dit hele systeem. Iedereen verwees ons naar de bus. Ongeveer 90% sprak geen Engels en knikte alleen maar ja. We hebben ons toen alsnog naar het busstation gehaast om de laatste tickets te scoren voor een bus naar Pai. We waren nog €1,50 goedkoper uit dan vooraf reserveren ook! (Dat is hier toch weer een luxe avondmaal.) Daarvoor deelden we wel een minibusje met 6 Chinezen, waarvan de helft heeft gekotst door alle bochten onderweg. Gelukkig kon iedereen er op het eind van de dag het positieve van inzien: we hadden het liften in ieder geval geprobeerd...

Groetjes, Laurie

  • 17 Maart 2015 - 08:14

    Iris:

    Lau, weer een heerlijk verhaal! :D
    Ben benieuwd naar de volgende update!
    Enjoy!

  • 17 Maart 2015 - 10:15

    Pappa:

    Geweldig Laurie! Is dit jouw eerste reisverslag of heb ik er gemist?

    Groetjes,

    Pappa

  • 17 Maart 2015 - 14:05

    Miriam :

    alive and kicking! Leuk hoor, geniet maar lekker dan kunnen wij dat ook!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Laurie

Actief sinds 06 Feb. 2011
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 61319

Voorgaande reizen:

04 Maart 2015 - 14 Juni 2015

Azië

17 September 2014 - 18 December 2014

Zuid-Amerika

16 Januari 2013 - 05 Februari 2013

Cuba!

01 Januari 2012 - 10 Mei 2012

Studeren in Kansas, USA

27 Juni 2011 - 06 Augustus 2011

Backpacken!

19 Juni 2010 - 23 Juni 2010

Marrakech citytrip

12 Juli 2009 - 16 Augustus 2009

Canada tour

28 Mei 2008 - 13 Augustus 2008

Au-pairen @ Florida

Landen bezocht: