Animal Planet - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Laurie Bertholet - WaarBenJij.nu Animal Planet - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Laurie Bertholet - WaarBenJij.nu

Animal Planet

Door: lauriebertholet

Blijf op de hoogte en volg Laurie

19 Juli 2011 | Maleisië, Sandakan

Heyy!
Hier weer een verslag, dit keer vanuit de jungle! Er is weer vanalles gebeurd dus houd jullie vast! ;)

Tijdens mn laatste blog waren we in Cherating. De dag erna hebben we gekajakt en apen gezien in de mangrovebossen! Super leuk! Opeens kwamen 3 boten Chinezen langs (minder) die ons opeens op de foto gingen zetten!! :| (Do I look like a freakin' monkey??) Toen we voor de grap poses begonnen aan te nemen, had elke Chinese opvarende een camera op ons gericht... Rare mensen, die Chinezen! ;)

Ochtend erna trof ik bij het openen van mn ogen een kakkerlak IN het musquitonet aan! Nog nooit ben ik zo snel van slaapstand naar kwaakstand omgeschakeld! Meteen spray gehaald. 1x sprayen ermee en alles wat leefde in de kamer gaat dood. Je moet er wel zelf 30 minuten uit blijven en daarna alles open zetten :s Gelukkig vonden we een aardige Schot die het lijk voor ons wilde opruimen ;p

Voor 5 euro weer heerlijk avond gegeten met 2 personen! Ik heb de rijst met oyster sauce, groenten en ginger fried beef ontdekt! Heerlijk!

Van Cherating gingen we naar Singapore. We hebben van 9.00 u tot 21.30 u gereisd en daarbij in 6 bussen en 1 trein gezeten. Het was zeer vermoeiend! (Wel weer 1 stempel in het paspoort rijker ;p) Singapore is echter niks vergeleken met Maleisie. We kregen beiden heimwee! Haha. Singapore is modern, westers en iedereen heeft haast. Precies zoals Europa dus. Mensen zijn onaardig en 2 op de 3 speelt de hele tijd met zn iPhone, vooral in de metro... De regels zijn crazy! Je mag geen kauwgum kauwen ($500 boete), eten en drinken in openbaar vervoer of op stations verboden ($500 boete) en ga zo maar door. Gekke mensen!

Zo ook onze couchsurf host voor die nacht, Whiz. Vanaf het moment dat hij ons ophaalde bij de bushalte tot de dag erna toen we weer in een trein stapten is hij niet opgehouden met praten! Daarnaast waren er een aantal 'culturele regeltjes' in acht te nemen; bagage moest op t balkon "because when you travel everything smells bad...". Het feit dat we de dag ervoor voor 50 eurocent alles hadden laten wassen mocht niet baten! Van de achtergrond van verschillende koffie's uit verschillende landen (incl ruiken!) tot het doorspitten van z'n verzameling flyers over Singapore; we've done it all!! :|

We waren blij toen we Singapore achter ons konden laten en weer voet zetten op Maleisische bodem; Borneo!
Kota Kinabalu was een vieze stad. Veel kakkerlakken en ratten gezien. Volgens Eline boek ik vooruitgang aangezien ik niet meer schreeuw en wegren bij t zien van een kakkerlak, maar slechts een stap opzijdoe en kokhals :)

Tijdens onze zoektocht naar avondeten belandden we op een nightmarket waar rondom aquariums stonden met levende vissen. Je kon je eten kiezen... Nu heb ik in principe niks tegen verse vis, maar als een vis van 40 cm in een bak water van 50x20 me aankijkt met een noodkreet in de ogen, gaat de honger bij mij snel over! Toen een man ons nariep; "Pick one, I'll kill it for you" kon ik het dan ook niet nalaten te antwoorden met "Go kill yourself!". Oops! Haha!

De tweede nightmarket die we probeerden was, afgezien van alle dod vissen, beter. Toen we eindelijk zaten werden we wel echt van alle kanten aangekeken. Het went gewoon nooit! Mannen zaten compleet omgedraaid op hun stoel. Schaamte kennen ze hier niet. Ze staren gewoon. Met trossen tegelijk. Ons zelfvertrouwen steeg, vooral deze avond, dan ook naar een ongekend hoog niveau! ;)

Dag erna maakten we een dagtrip naar Mamutik Island. Heerlijk nog eens een dagje gechilled op een mooi strand. Het kon niet tippen aan de Perhentian Islands, maar toch ;)
's Avonds zijn we met een nachtbus naar Sandakan gegaan. 6 uur lang in een bus; na een kwartier ontdekte ik een kakkerlak naast mn voeten. Mijn voeten hebben de resterende 5,75 uur de vloer dus NIET geraakt! (Ik moet zeggen, ik word er goed in! ;p) Na een uur gaf iemand over in het gangpad en vanaf het 2e uur zweefde er een onvergetelijke pis/poepgeur door de lucht, aangezien we naast de wc zaten. Op de tv was gelukkig wel een film; een slechte Bollywood-productie a la Jackie Chan met het acteertalent van Arnold Schwarzenegger. Kortom; een geweldige reis!

Gister zijn we 's middags met de lokale bus (letterlijk open-door policy want de deur staat gewoon de hele tijd open!) naar Memorial Park gegaan. In WO II zijn hier 2200 man gesneuveld, voornamelijk Australiers, in een Jappenkamp. Er zijn slechts 6 overlevenden, die waren ontsnapt!

Gisteravond gingen we naar een cocktailbar waar we niet weg mochten zonder met het personeel op de foto te gaan (in verschillende poses nog wel) en onze naam achter te laten ivm Facebook. Pffff. We voelen ons hier echt bekendheden!

Vandaag zijn we naar het Orang Oetan-reservaat in Sepilok gegaan. Hier vangen ze apen die gewond of wees zijn op in een jungle van 40 vierkante km! We hebben een aantal orang oetans en heel veel makaken gespot! Zie de foto's. Tijdens voedertijd liep het storm!
De Maleisische mensen stonden zelfs uitgebreid foto's van ons te maken! Again, do I look like a freakin' monkey??

En zo eindigt het avontuur van de afgelopen week weer. Het was weer een (te) lang blog, sorry, maar we hebben weer veel meegemaakt! ;)

Check de foto's op:

Voor nu, weer au revoir!

x Laurie

• 19 Juli 2011 - 14:54

Simone:

Super gaaf! Jaloersssss. Niceeee! Xx

• 20 Juli 2011 - 07:36

Groetjes Van Mama:

ha Laurie,
    je kunt zo de journalistiek in!! klinkt weer goed allemaal! enne..al die aandacht..geniet er maar van! dat zelfvertrouwen kun je opsparen voor als t nog eens van pas zou komen..
    hopelijk helpt Eline je over je insektenfobie heen!

helaas kan ik t fotoalbum niet openen.

grtz...xx

• 22 Juli 2011 - 11:24

Oma Van Eline :

Wat leuk jullie reis te kunnen volgen Ja Laurie je schrijft erg leuk hoor. Fijn dat jullie het zo goed gaat .Die fobie voor alle kruipers heb ik ook dus niets voor mij.Wij wensenjullie nog een fijne reis toe en behouden terugkeer .Tot ziens Opa en Oma

• 22 Juli 2011 - 12:22

Mama:

yep, nu alle foto`s wel kunnen bekijken.
    jullie zijn al lekker bruin! ziet er goed uit met die cocktail op dat bed omringd door fans! waar was dat? en met al die apen mis je je broertjes ook niet zo erg he!

veel plezier nog!!

xx

• 25 Juli 2011 - 15:32

Myou:

Heee Lau (& Eline),

Wat een avonturen, awesome! Klinkt alsof jullie de tijd van je leven hebben (and I bet you do).
    Met al dat ongedierte kun je wel mooi je bovenbeenspieren trainen. Komt misschien nog van pas tijdens de lange autoritten dit seizoen :P

Kan niet wachten om je verhalen in real life te horen.

Geniet, geniet en geniet! Xx

• 25 Juli 2011 - 16:05

Marja:

Hey Laurie,
    Wat heb je toch weer 'n saaie vakantie ha ha, je krijgt beslist 'n dip als je weer terug komt in ons koude kikkerlandje ( de verwarming aan in juli) Ik lees je verhalen met 'n smile om mijn mond!!!
    Nog veel sterkte met het ongedierte
    xx Marja

• 29 Juli 2011 - 10:15

Maxime Bijsmans:

Laurie!
    Ik lag een beetje achter met lezen, maar ben weer bijna bij!! Borneo klinkt zo stoer met die apen. Dat staat ook nog altijd op mn lijstje:) ! En ik begrijp goed dat je the centre of attention bent met die lange blonde haren:p Brunette is the way to travel...;)
    Nog 8 dagen, dus geniet ervan!
    Kus