Canada!! - Reisverslag uit Calgary, Canada van Laurie Bertholet - WaarBenJij.nu Canada!! - Reisverslag uit Calgary, Canada van Laurie Bertholet - WaarBenJij.nu

Canada!!

Door: lauriebertholet

Blijf op de hoogte en volg Laurie

06 Februari 2011 | Canada, Calgary

Ik zal nog even proberen, terugkijkend op n superr vette vakantie, mijn 5 weken in Canada samen te vatten. Pogend jullie de sfeer te laten proeven

Het begon met 2 weken in Calgary, Edmonton en Lake Windermere met familie. Heerlijk in t meer gezwommen, gewaterskied en gewakeboard enz.
Bij elke berg die ik zag (en geloof me, t waren er heel wat!) wenste ik dat er sneeuw op lag en ik mn boardje mee had genomen. Om vervolgens de verwarming een graadje hoger te zetten ;p
But no kidding, we waren dus daar in de hittegolf! (goh, wat een pech!) Het was de warmste zomer in jaren! Met een gemiddelde temperatuur van zo'n 33 graden elke dag, heerlijk vertoeven aan het meer dus. In de auto iets minder

Canada is Canada. Het lijkt precies op de films. Als je op de kaart een stad zag wat qua grootte leek op bijv Maastricht, kon je ervan uit gaan dat het niet groter was dan half Bocholtz! Met z'n 5 motels, 2 tankstations, 1 subway (die waren overal!) en 6 winkeltjes was Revelstoke toch wel een van de grootste, moet ik zeggen! En stomtoevallig kwamen we daar bekenden tegen uit the ghetto of Heerlen! haha! Denk je ver weg te zitten...

In alle stadjes krioelde het van de brandweermannen, die compleet zwartgeblakerd (lees: sexy!) rechtstreeks uit de bosbranden kwamen. Beetje freaky, maar ze stelden ons gerust. Al die branden waren redelijk normaal voor deze tijd van het jaar maakte het uitzicht vanaf de bergtoppen er niet mooier op, aangezien het totaal niet helder was en je dus eigenlijk niet ver over de dalen uit kon kijken.

De motels waar we verbleven konden ook regelrecht uit filmdecors komen! Waarschijnlijk had ik de film 'Vacancy' van tevoren beter niet kunnen kijken, aangezien ik na het afzoeken naar verborgen luikjes (en er geen vinden) toch nog elke minuut schrok van geluidjes en gemaskerde mannen in m'n kamer verwachtte. (Ook als je nu nieuwsgierig bent, kijk de film aub niet!
Oh én tot de conclusie gekomen dat de Chinezen hier niet de fritures, maar de motels overnemen! Ja, op sommige plekken heb je meer aan Chinees dan aan Engels, maar gebarentaal doet 't 'm gelukkig ook

Elke winkel waar ze 'boardersmerken' verkochten (en geloof me, dat zijn er héél veel!) de lokale financiële crisis verholpen, met als resultaat een eigen financiële crisis, en een probleem in de vorm van: 'hoe gaat dit ooit in m'n koffer passen?'

Een van de hoogtepunten was de stad Vancouver! Wat een wereldstad! Geweldige sfeer, prachtige architectuur (voornamelijk 21e eeuw --> glas!) en heerlijk vakantiegevoel!
Ik zat er 4 dagen alleen in een hostel, waar ik veel bijzondere mensen heb leren kennen
voorbeeld: een Jack Sparrow-look-a-like, met meer trekjes van een verloren hippie dan een aantrekkelijke piraat, maar hij had wel een papegaai op z'n schouder!
drie oerhollandse jongens ("Nee, Limburg is cool!" --> wilden ze niet geloven, dus heb ik geen vrienden mee gemaakt..), complete Duitse gezinnen! (de laatste nationaliteit die je wenst tegen te komen, no offense!!) Tsja, denk je ver weg van huis te zitten he...

Ik heb alle dagen dus voornamelijk doorgebracht met drie Zwitserse jongens, die een 3 maanden-lange USA toer achter de rug hadden, van NYC naar LA en toen naar Vancouver, alles per auto, heel cool! Anyway, de stad verkend en 's avonds naar een cool hostel cafe, elders in de stad. De serveerster, die het stel hersens van een pissebed had, snapte maar niet dat de maanden en dagen in Europa andersom geschreven worden. Toen we ons ID moesten laten zien voor alcohol (en ik voor 'n ananassap ;p) duurde het dus zeker tien minuten voordat ze het uiteindelijk opgaf. Na diverse pogingen het te verklaren (kom op, zo moeilijk is het toch ook niet?! aangezien er nooit een 28e maand kan zijn?!) kwam ze tot de conclusie dat Moritz, een van de jongens, nog geen 18 was. Arme gast was net 20 geworden haha! Maar na haar uit te leggen dat ze eigenlijk alleen naar het jaartal hoefde te kijken, bracht ze dus gewoon het bier.
Er was nog een "charmante" cq dronken Engelsman die in z'n beste Duits zeker twaalf keer vroeg waar ik vandaan kwam, en bij wat ik ook antwoordde (Marokko, BoraBora, Zweden, enz) zei: "ohh yeah!! I forgot hehe"

Oh, een mooi avontuurtje was ook toen ik met de 3 Zwitsers door Gastown liep (een wijk in Vancouver) en een zwerver naar ons toe kwam met de mededeling "I don't need your money!" Toen kreeg hij natuurlijk onze aandacht en legde uit dat hij zo'n honger had en of wij misschien een boterham en n pot pindakaas voor 'm konden kopen, bij de supermarkt op de hoek. Ook al zijn we studenten, we waren de beroerdsten niet natuurlijk. Dus we stemden in, ohoh Hij rende vast vooruit naar het kleine avondwinkeltje, en tegen de tijd dat wij arriveerden lag de hele toonbank dus al vol met eten! Of we even wilden betalen?! Nadat we hadden uitgelegd dat dit echt niet de bedoeling was, legde hij het kleinste en goedkoopste item terug! haha. uiteindelijk hebben we m toch maar blij gemaakt met wat geld, ipv al die boodschappen te betalen!

Op de terugweg, naar Calgary, probeerde ik een cd-winkel te zoeken voor al die uren die we in de auto doorbrachten. Dat blijkt dus echt mission impossible daar! In sommige dorpen keken ze me aan alsof ze alleen nog LP's verkochten en ik uit de toekomst kwam, maar 5 dorpen verder (dat is in Canadese afstanden dus een goede 10 uur rijden) was er eindelijk een zaakje, dat me zelfs de Limited Edition kon verkopen!! Yeah! Nou, met een blije Laurie en swingende auto konden we onze reis dus vervolgen!

Laatste avontuurtje op de terugweg was onze tussenstop in the USA. Zou wel leuk zijn, dachten we. Nou....
Het stadje dat we wilden bezoeken heette Oroville (in de staat Washington). Als je nu denkt 'hé, dat zoek ik eens op de kaart op!' moet ik je teleurstellen, want Oroville op de wereldkaart zoeken is ongeveer hetzelfde als zoeken naar de Weltervijver op de wereld oceanen-kaart! als je mn punt hebt
Anyway, het oversteken van de grens met alle controles, het geven van fingerprints, op de foto, stempel in t paspoort ;p enz, duurde ongeveer even lang als ons bezoek aan de USA zelf. Ik had graag een foto van Tietje (de agent die ons uiteindelijke tóch de grens over liet, ja die naam stond écht op z'n namebadge!!!) willen maken, maar als ik dat had gedaan zat ik nu waarschijnlijk nóg in the USA, ergens in n hokje van 1 bij 1 onder de naam 'spion' Ik heb hem dus ook maar niet uitgelegd wat z'n naam in het Nederlands betekent... wat niet weet, wat niet deert eh?!
Maar na 1 uur kleding scoren in the USA en 100 dollar lichter, zijn we dus omgekeerd en weer terug Canada in gegaan.

Verder was Canada precies zoals je t op google en in boekjes aantreft; meren, bergen en bomen. Jammer genoeg geen beren gezien maar dat hebben de orca's, bultrugwalvissen, herten, zeeleeuwen en adelaars wel goed gemaakt!!
Nog een laatste toevoeging, die ik niet mag overslaan, is toch wel dat de Canadese bevolking de meest behulpzame, spontane, geïnteresseerde, gastvrije en mooie bevolking is die ik ooit ben tegengekomen! Ben je benieuwd, houd je zeker niet in een ticket te kopen!

Hopelijk hebben jullie nu een beetje een beeld van mijn vakantie

Peace!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Calgary

Canada tour

Recente Reisverslagen:

06 Februari 2011

Canada!!
Laurie

Actief sinds 06 Feb. 2011
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 61371

Voorgaande reizen:

04 Maart 2015 - 14 Juni 2015

Azië

17 September 2014 - 18 December 2014

Zuid-Amerika

16 Januari 2013 - 05 Februari 2013

Cuba!

01 Januari 2012 - 10 Mei 2012

Studeren in Kansas, USA

27 Juni 2011 - 06 Augustus 2011

Backpacken!

19 Juni 2010 - 23 Juni 2010

Marrakech citytrip

12 Juli 2009 - 16 Augustus 2009

Canada tour

28 Mei 2008 - 13 Augustus 2008

Au-pairen @ Florida

Landen bezocht: